fredag 16 mars 2007

Det låter som Enya

Måste skriva om en sak som jag har stört mig på väldigt länge nu. Jag gör det själv för jämnan så jag ska inte tro att jag är nåt bara för att jag skriver hejt om det just nu.
Jag pratar om fenomenet: "Det låter som...". Ni vet när man hör en ny låt och så måste man alltid tänka "Det låter som x". Och särskilt när det är nån kompis som spelar upp en låt. Så måste man stå och tänka en stund, lyssna lite, fundera igen, och så drar man i med en referens. Som är helt ovidkommande och ofta helt jävla uppåt väggarna. Vem fan bryr sig vad jag tycker att det låter som? Och på en endaste låt, vid första lyssningen, kan man knappast förstå ett band som helhet. Jag kommer ihåg att jag associerade Håkan Hellströms Ramlar med Jumper första gången jag hörde Håkan, ha ha. Så dumt.

Idag spelade jag Fathom 5 på kontoret och fick kommentaren "Det låter som Kent light, eller var jag elak nu?". "Ja det är ju gitarrer och trummor" svarade jag surt.
Andra associationer folk har gjort till vår musik är U2 (jovisst), Chavez (va?!), Ride, Slowdive (dessa två har jag så klart förståelse för) och faktiskt även Pink Floyd och Doors. Ok, om något påminner om någonting så gör det väl det för den personen. Men man behöver inte säga allt som far genom skallen på en varenda gång. I andra sammanhang är det legio att hålla käften. Om någon har fula kläder till exempel. (Såvida inte den som kommenterar är i underläge förstås, då verkar det vara helt ok att säga vad som helst om den andras klädsel. Den som är i överläge rent klädmässigt ger sig inte ens in i matchen för det är helt onödigt och inte helt sjysst. Man får sparka uppåt och skratta åt dem som är bättre. En parentes. Sorry.)

Men det är bara det att det är så jävla irriterande för musiken får liksom inget eget värde. Det låter bara som något annat. Och all musik låter ju fan som någonting annat mer eller mindre. Fyrtakt, trummor, gitarrer, sång. Och ju mindre man kan om musik desto generellare blir associationerna så ibland blir det riktigt pinsamt. Då är det bättre att hålla tyst.

Det får bli mitt nyårslöfte.

Men: om nånting man hör låter riktigt jävla illa så är det fritt fram att associera till vilken skit som helst. "Det låter ju som nåt som kan spelas på P3 Etno". Ok, P3 Etno lade väl ner för sju år sen men ändå. Säger en del om mina referenser. Och när jag läser ordet känner jag att de borde börja med P3 Eno istället. Ska maila SR.

Brian Enos musik påminner förresten en hel del om Enya.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Du får se det som en komplimang istället. Även om du inte gillar det man jämförs med så är det ju uppenbarligen något som ligger lyssnaren varmt om hjärtat eftersom associationen dit är så omedelbar. :)

Eller nåt. Fathom 5 låter iaf Fathom 5 i mina öron. Undrar vilka associationer Norator ger upphov till (förutom de uppenbara som vi själva skrivit om på hemsidan)?

luKrek sa...

HAHAHHA! :D