torsdag 1 mars 2007

You shone like the sun

Jag har varit hemma från jobbet i ett par dagar nu på grund av en jävligt seg och trist förkylning. Jag har surfat en massa, rippat cd-skivor (eftersom jag köpte den!), spelat lite data, kollat på prettofilmer med "spännande" musiker som Philip Glass och David Behrman.

Så nu på morgonen har jag kollat på en DVD som jag fick av min käre far för ett tag sedan. The Pink Floyd & Syd Barret Story. Jag är väl inget stort fan av Pink Floyd, inte Syd heller, så därför har det tagit ett tag innan jag kollade den. Det är en oerhört otäck historia och man kan titta på den utan att gilla Floyd. De flesta kan väl historien redan men in short; Syd grundade Pink Floyd, knarkade som fan och blev för skadad för att kunna fortsätta. Så han hoppade av bandet 1968 och dog förra året.
Starkaste ögonblicket i filmen är när de berättar om inspelningen av Shine on You Crazy Diamond som ju handlar om Syd. Plötsligt dyker en tjock man upp i studion som inte har ett endaste hårstrå på kroppen. Ingen känner igen honom tills någon säger att "det är Syd". "Jag såg ögonen. Men kände inte igen någonting annat." Brr.

Jag googlade Syd och kom in på en italiensk sida med en del rykten. Där finns ett citat från Syds syster, från 2005 då Floyd (antar jag) skulle återförenas:

Rosemary said "I saw him this morning and told him the news that the band were reforming, but he didn't react" Rosemary went on to say "He is not Syd any more, He's Roger". She also added "That is another life for him, another world in another time".

Rimligtvis spökar han någonstans. På the Marquee eller UFO Club i London kanske.

Inga kommentarer: